RESTITUIRI: VLAD HOGEA – ”Slugi și stăpâni” (2003)

80613-142257_1

Mă uit în jur şi văd o societate bolnavă. Cei cu „ceafa groasă” au pus monopol pe ţară. Argaţii lor – adevărate fiare înroşite care pătrund în carnea sfârâind a românităţii – alţi purtători de „ceafă groasă”, la fel de hidoşi. M-a preocupat, în mod constant, conflictul dintre aparenţă şi esenţă, dintre ceea ce ar vrea să pară şi ceea ce este, de fapt, un individ, dintre ipocrizie şi sinceritate. Am scris şi cu alte prilejuri, concret, exemplificativ, despre această chestiune. Totuşi, nu mă pot sătura să „admir” spectacolul grotesc al mai-marilor zilei, al potentaţilor care fac şi desfac. Nici nu mai ştiu cum să le zic: slugi sau stăpâni? În care verigă a lanţului puterii să-i încadrez? Dacă ne-am raporta la teritoriul unui oraş, sau al unui judeţ, atunci baronii locali şi grangurii nomenclaturii PSD ar fi stăpâni, dar, dacă luăm în calcul proporţiile naţionale ale fenomenului corupţiei şi clientelismului, constatăm că stăpânii de judeţe sunt doar nişte slugoi ai căpeteniilor mafiei de la Bucureşti. Dar, nici acesta nu este punctul terminus: caiafele de partid şi de stat se închină, şi ele, la „imperatori” care, printr-o simplă apăsare pe buton, schimbă destinul istoric al unor provincii, regiuni, ţări sau continente…

            Să depănăm împreună un ghem de sfoară pesedistă şi să vedem dacă-i dăm de cap ori ba. Aşa, bunăoară, primarul oraşului Târgu Frumos (nu-i mai dau numele; de altfel, n-are nici o relevanţă – tipologia contează!), cel care a falsificat grosolan, pe teritoriul localităţii respective, referendumul privind revizuirea Constituţiei – este un ins care terorizează, prin practicile sale tiranice, 15.000 de locuitori. Vasazică e stăpân. Ba nu, e slugă, pentru că nu face nimic fără voie de la superiorii din Iaşi – cum ar fi, de pildă, subprefectul aliterat şi agramat (am vrut să scriu „semianalfabet”, dar m-am răzgândit!) Corneliu Rusu-Banu, despre care unii medici…veterinari susţin că ar fi ajuns pe lume în urma unor încrucişări genetice complicate (mă rog, acestea sunt chestiuni ştiinţifice care ţin de zoologia aplicată şi la care, să fiu sincer, eu nu mă pricep defel, aşa că nu mă bag!). Stăpân sau slugă? Ştie oricine, chiar şi membrii şetrelor ţigăneşti aduse cu mic cu mare la vot, că nici acest satrap judeţean nu e de capul lui, fiecare pas pe care-l face fiind riguros controlat de „bulibaşa” Ion Solcanu (termenul nu vine, cum ar crede unii cititori rău-intenţionaţi, de la presupusa origine etnică a persoanei în cauză, criteriu la care n-are sens să apelăm aici, ci de la verbul „a bulibăşi”, care caracterizează, pe de-a-ntregul, haosul „organizat” în Iaşi, în ultimii 14 ani de jaf la drumul mare). Solcanu – stăpân?  Poate, fiindcă buzunarele-i sunt pline (Apostol, Neamţu, Dănuţ Prisecariu, Maricel Popa şi alţii ca ei ştiu cu certitudine de ce!) – dar fără Papaşa Iliescu ce s-ar fi ales de el? Cât despre bonzii pesedişti (cu precizarea că primul e subordonatul celui de-al doilea, pe linie de partid) Solcanu şi Năstase, aceştia sunt în relaţii dintre cele mai proaste, altfel cum s-ar explica surprinzătoarea pagină anti-Bombonel pe care gazeta de perete a senatorului („Ziarul de Iaşi”) a publicat-o acum câteva săptămâni, imediat după vizita efectuată în judeţ de către premier, cu ocazia deschiderii anului universitar?! Nu ţinem minte, până la acest episod incredibil, ca vreun ziarist să-l fi asemănat pe primul-ministru cu…Coana Chiriţa în provincie!!! Poliţa plătită de Solcanu lui Năstase ar putea contribui, alături, bineînţeles, de alte fricţiuni acutizate, la noi tulburări la vârful partidului de guvernământ.

            Rămâne întrebarea – stăpâni sau slugi? Cercetarea romanului „Fecior de slugă”, al scriitorului şi publicistului N. D. Cocea, ne-ar putea da de gândit. Călăii (şi slugile lacome şi dornice de parvenire, şi stăpânii recoltaţi dintre fostele slugi) sunt toţi plămădiţi din aluatul acru al periferiei – lumpeni fără scrupule, briganzi, cambrioleuri deghizaţi în gentlemani. Ca să-şi facă jocurile şi să spolieze cu mai mult sârg, inventează, periodic, câte un Viţel de Aur (recrutat dintre ai lor – unul mai răsărit) şi-l pun în frunte, ca idol. Nu poate fi chiar oricare – trebuie ales unul pe sprânceană, pentru că, nu-i aşa, agresiunea cu stil are contur istoric… Altădată, Viţelul de Aur era Stalin. Academicianul sovietic V. L. Komarov scria cam aşa în broşura „O convorbire emoţionantă”, tipărită în 1945 la Editura Partidului Comunist din România (ne-am strica de râs, dacă n-ar fi murit peste 100 de milioane de oameni de pe urma Holocaustului Roşu): „Nu de mult mi-a fost hărăzită o mare fericire. Am vorbit cu Iosif Vissarionovici Stalin şi am primit de la el instrucţiuni referitoare la munca Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. (…) Această convorbire a fost cel mai mare şi cel mai fericit eveniment din viaţa mea. E de prisos să mai spun că am ascultat pe tov. Stalin atât de atent, cum n-am ascultat niciodată pe nimeni, dar, în acelaşi timp, n-am încetat să mă gândesc la genialitatea excepţională a acestui conducător şi dascăl. (…) O grozavă ameninţare atârna deasupra civilizaţiei omenirii, deasupra a tot ce a fost creat de mintea omului, deasupra lucrărilor lui Watt, Stephenson, Bessemer, Leibnitz, Darwin, Mendeleev, deasupra gândirii întregii societăţi. Luptele nu s-a terminat încă, ele continuă, dar ceasul victoriei definitive e aproape. Civilizaţia e salvată. A salvat-o Armata Roşie condusă de Marele Mareşal I. V. Stalin. Şi acesta este izvorul unei mari mîndrii pentru noi, savanţii, care ducem cercetările noastre pe căile trasate de Stalin”.

Iată justificarea ideologico-propagandistică a crimei, a genocidului, a opresiunii, a exploatării sălbatice. Azi, alte măşti, aceeaşi piesă; chiar referendumul probează o realitate incontestabilă – nu contează cine şi ce votează, contează cine numără voturile. Democraţia românească este sugrumată de ciocoii noului kominternism…

(”România Mare”, 2003)

Categorii: Politică - Partidul România Unită, Restituiri, Viaţa mea, cărţile mele | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

