RESTITUIRI: Vlad Hogea, „Duelul giganţilor – Huntington vs. Fukuyama” (2007)

M-am aplecat asupra problematicii complexe a geopoliticii contemporane în unele dintre cărţile mele recente – „Naţiunea, eterna iubire…” şi „Dictatura nulităţilor”. Totuşi (sau, poate, tocmai de aceea!) simt nevoia să aduc în atenţia cititorilor mei o scurtă prezentare comparativă a principalelor două lucrări care au influenţat, în ultimele decenii, teoriile asupra viitorului omenirii: „Ciocnirea civilizaţiilor şi refacerea ordinii mondiale” (de Samuel P. Huntington), respectiv „Sfârşitul istoriei şi ultimul om” (de Francis Fukuyama). Iată care era, în esenţă, ideea centrală a lui Huntington: “Modernizarea a sporit în general nivelul material al Civilizaţiei pretutindeni în lume. A întărit ea însă şi dimensiunile morale şi culturale ale Civilizaţiei? În unele privinţe se pare că aşa s-a întâmplat. Sclavia, tortura, abuzurile asupra indivizilor au devenit din ce în ce mai puţin acceptabile în lumea contemporană. Totuşi, este acesta pur şi simplu rezultatul impactului civilizaţiei occidentale asupra altor culturi şi prin urmare o reversiune morală se va produce pe măsură ce puterea occidentală decade? (…) În ciocnirea civilizaţiilor, Europa şi America vor sta împreună sau vor fi separate. În marea ciocnire, adevărata ciocnire globală între Civilizaţie şi barbarism, marile civilizaţii ale lumii, cu bogatele lor realizări în domeniul religiei, artei, literaturii, filozofiei, ştiinţei, tehnologiei, moralităţii şi compasiunii vor sta de asemenea împreună sau vor fi separate. În era pe cale de a se naşte, ciocnirile dintre civilizaţii reprezintă cele mai mari ameninţări la adresa păcii mondiale, iar o ordine internaţională bazată pe civilizaţii este cea mai sigură pază împotriva războiului mondial”. Cu riscul de a-i şoca pe unii cititori, afirm că, cel puţin parţial, autorul are dreptate. Ne referim, în speţă, la pasajul în care Huntington vorbeşte despre superioritatea conceptului de Civilizaţii, în raport cu cel de Civilizaţie. Pluralul multipolarităţii devine preferabil totalitarismului unipolar al modelului actual de globalizare. Iată de ce filozoful amintit trebuie citit şi înţeles cum se cuvine.

Celălalt autor, Francis Fukuyama, cade, după părerea multora (inclusiv a mea !), în capcana tezismului şi a simplificării excesive. În mare, teoria (sau, mai bine zis, alegoria!) este următoarea: “Dacă evenimentele continuă să se desfăşoare ca în ultimele decenii, este posibil ca ideea unei istorii universale şi direcţionale care duce la democraţia liberală să li se pară mult mai plauzibilă oamenilor… În loc să semene cu o mie de vlăstari înflorind şi dând naştere la tot atâtea plante diferite, omenirea va ajunge să arate mai degrabă ca un convoi de căruţe care străbat un drum. Unele dintre ele se vor îndrepta iute şi fără şovăire spre oraş, în timp ce altele îşi vor petrece noaptea sub cerul liber în pustiu, sau blocate undeva în ultima trecătoare din munţi. Câteva căruţe, atacate de indieni, vor fi fost incendiate şi abandonate de-a lungul drumului. Vor exista şi câţiva căruţaşi care, buimăciţi de lupte, îşi vor fi pierdut simţul de orientare şi se vor îndrepta în direcţia greşită pentru o vreme, în timp ce alţii, obosiţi de drum, se vor hotărî să întemeieze tabere permanente în anumite puncte din urmă ale drumului. Altele vor fi găsit căi alternative faţă de drumul principal, deşi vor descoperi că pentru a trece prin ultimul lanţ de munţi, trebuie să folosească aceeaşi trecătoare. Dar majoritatea căruţelor vor înainta spre oraş şi cele mai multe vor ajunge acolo”. Sau, altfel spus: “Am ajuns la capătul istoriei, în sensul că ne-am epuizat alternativele istorice”. Oare chiar aşa o fi? Să reprezinte realităţile globale ale începutului de Mileniu III maximul istoric la care poate râvni umanitatea? Mie asta îmi miroase a blazare. Oricum, e ceva putred la mijloc. Drept pentru care îl prefer pe Huntington lui Fukuyama. De fapt, cred că am avut de ales între Om (fie el şi imperfect!) şi Robot (fie el şi perfect!)…

Anunțuri
Categorii: Naționalism, Restituiri | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat asta: